Av de 44 Ulfberhtsverdene som Williams har gransket, har 33 innlegget «kors – ULFBERHT – kors», mens 11 er merket med «kors – ULFBERHT – kors – T». Ifølge Williams er kun de sistnevnte 11 laget av digelstål med høyt kullinnhold. De andre 33 er laget av stål av lavere kvalitet, noe som antyder at de er kopier.
«De er naturligvis moderne forfalskninger. Disse ble laget av moderne mennesker som prøvde å tjene penger på Ulfberhts rykte. De ble antageligvis laget av analfabete håndtverkere, for analfabete kunder. For en intetanende kunde virket dette som en ekte Ulfberht, men det var en mye større risiko for at det kunne gå i stykker, som selvfølgelig ikke var så heldig i strid», avslutter Williams.
Ulfberhts identitet kommer sannsynligvis alltid til å være et mysterium, men det er ingen tvil om at navnet hadde samme betydning da, som Gucci eller Prada har i dag. Eller, for å sitere Fredrik Charpentier Ljungqvist: «De var sverdenes Rolls Royce».
Tekst: Isabel Kliger
Illustrasjon: Cecilia Rudengren